road 57 intersections – Valtatie 12

Kantatie 57 on Hämeenlinnasta Pälkäneelle kulkeva kantatie. Tien pituus on 31 kilometriä. Kantatie 57 lähtee Hämeenlinnan Tiiriöstä, jossa se risteää valtatien 3 kanssa. Se jatkuu Hattulan kuntakeskuksen ohi entisen Hauhon kunnan länsiosien kautta Pälkäneeen Kärväntälään, jossa se päättyy valtatie 12:een noin kuusi kilometriä keskustan eteläpuolella. Tie on kaksikaistainen. Hyväkuntoinen tie on hyvä vaihtoehto matkustettaessa Kangasalan ja Oriveden seudulta Hämeenlinnan suuntaan sekä edelleen Etelä-Suomeen.

Valtatie 12 on Raumalta Huittisten, Tampereen ja Lahden kautta Kouvolaan johtava valtatie. Tien pituus on 339 kilometriä. Raumalta Huittisiin reitti kulkee satakuntalaisessa maaseutumaisemassa. Huittisten ja Tampereen väli seurailee Kokemäenjoen suuntaa ja tällä osuudella ovat tien suurimmat mäet. Tampereelta Lahteen kuljetaan vauraassa pirkanmaalaisessa ja hämäläisessä maisemassa ja Lahdesta Kouvolaan Salpausselkää seuraillen. Tie on pääosin kaksikaistainen ja yksiajoratainen. Nokian ja Tampereen välillä on lyhyehkö moottoritieosuus. Lisäksi Tampereen ja Lahden keskustojen tuntumassa on nelikaistaiset osuudet. Valtatie 12 on moottoriliikennetie Tampereen ja Kangasalan välillä, Lahden länsipuolella Hollolan kohdalla, Lahden ja Nastolan välillä sekä Kouvolassa. Lahden ja Nastolan välinen osuus on lisäksi leveäkaistatietä. Nokian Sarkolassa, Rauman suuntaan ajettaessa, on yksi Suomen valtateiden suurimmista nousuista. Sen lisäksi kahteen Sastamalan alueella sijaitsevaan suurehkoon mäkeen on rakennettu ohituskaistat 1990-luvulla. Varsinkin Huittisten ja Nokian välillä, mutta myös Huittisten ja Köyliön välillä on vuosittain sattunut useita hirvieläinonnettomuuksia.

Tien 12 Tuuloksen ja Kouvolan välinen osuus kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ehdottamaan runkotieverkkoon sekä yleiseurooppalaiseen TERN-tieverkkoon.

Vuoden 1938 tienumerointijärjestelmässä Tampereen ja Kouvolan välinen reitti sai numeron 12. Tämä osuus kulki suunnilleen nykyisin linjauksen mukaisesti. Tie oli sorapintainen ja varsin mutkainen ja se kulki kaikkien matkan varrelle osuvien kirkonkylien kautta. Tien uusinta ei ollut aivan tärkeyslistan kärjessä: pääosin se valmistui 1960-luvun lopulla. Kangasalan Kaivannon ja Pälkäneen välinen osuus valmistui kuitenkin vasta 1970-luvulla. Tampereen ja Kangasalan välinen reitti kulki yhdessä valtateiden 3 ja 9 kanssa Messukylän ja Kaukajärven ohitse Kangasalan keskustaan ja edelleen Kangasalan Huutijärvelle, josta 9-tie haarautui koilliseen. Kolmostien haarautumiskohta oli Pälkäneen Kyllössä. Kangasalan ohitustie valmistui 1970-luvulla ja loppuosa Tampereelle vasta 1990-luvulla. Lahden itäpuolelle on vuosien varrella valmistunut varsin pitkä osuus moottoriliikennetietä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s