Lissu

 
”Tehkää kuljin, jossa on neljä pyörää ja sateensuoja, kuljettamaan neljää aikuista ja heidän viiden leiviskän eväitään niin maalla kuin kaupungissa 50 km:n tuntinopeudella. Kynnöspeltoa ylitettäessä ei kulkimeen sijoitetussa munakorissa tule yhdenkään munan rikkoutua.” -Pierre Boulanger

LISSU

(fi)  Tämän Travel bugin tarkoitus on matkustella ympäriinsä kuten kulkimen kuuluukin.

Kuvia matkojen varrelta olisi todella mukava saada.
Josko niitä mahdollisimman moniin loggauksiin…
varsinkin jos sattuu vaikkapa oikeita 2CV pohjaisia tai muuten hienoja autoja vastaan…

(eng) Mission of this travel bug is just to travel around.
Pics would be nice add.

About This Item

Lissu

Musiikkivideo jossa alkuperäinen Lissu esiintyy,
Entropy – Dive In Cold Water:
http://youtu.be/jjYY7EYfl0U

Tämä travel bug on laitettu matkaan rakkaan kulkimeni Lissun muistoksi.

Ensimmäinen omistamani auto oli vihreä Citroen 2CV6 eli rättisitikka nimeltään Lissu.
Kuljin oli minun ja veljeni omistuksessa vuosina 1995-2011. Ajoneuvosta jouduin luopumaan taloudellis- käytännöllisistä (plaah) syistä, sydän verta vuotaen.

 
Citroën 2CV:

oli Ranskalaisen Citroën-autotehtaan 1930-luvulla suunnittelema halpa ja taloudellinen pieni kansanauto. 2CV:stä kehittyi tehtaan merkittävin malli toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina. Suomessa rättisitikka (myös sätkä tai sätkäkone) -lempinimen saanut persoonallinen ajoneuvo sisälsi lukuisia valmistusaikanaan poikkeuksellisia ratkaisuja.

Tekniset tiedot:

Omamassa: 595 kg
Kokonaismassa: 930 kg
Pituus: 3830 mm
Leveys: 1480 mm
Korkeus: 1600 mm
Raideleveys: 1280 mm
Akseliväli: 2400 mm
Renkaat: 125R15 tai 135R15

Tekniikka:

Citroën 2CV:n on pohjana runkorakenne, jonka päälle moottori ja kori on pultattu. Runko muistuttaa malliltaan tikapuita, joiden matkustamon alla oleva keskiosa on koteloitu. Kori on nykymittapuulla ohutta peltiä, joidenkin lähteiden mukaan suurimmaksi osaksi vain 0,5 mm paksua. Vain lokasuojat, konepelti ja kattokaaret ovat kaarevia, muut pinnat ovat suoria pienillä vahvikepokkauksilla; tällä on saavutettu säästöä valmistuskustannuksissa. Vain etuikkunat aukeavat: ikkunan alempi puolikas on saranoitu ja kääntyy ulos- ja ylöspäin. Pienen tuulilasin alla on avattava tuuletusluukku. Katto on takaluukun yläreunaan asti kangasta ja sen voi avata aina takaikkunan yläreunaan asti. Lämmityslaitteessa ei ole puhallinta, vaan lämmin ilma nousee moottoritilasta omalla nosteellaan tuulilasille tai haluttaessa jalkatilaan.

Ensimmäisissä malleissa ei ollut ampeerimittarin lisäksi muita instrumentteja kun nopeusmittari, sijoitettuna tuulilasin alle vasempaan nurkkaan. Nopeusmittarin vaijeriin oli kytketty myös tuulilasin pyyhkijät, joita pientä ratasta kääntäen sai kytkettyä päälle. Auton seisoessa, esimerkiksi liikennevaloissa, pyyhkijät eivät siis liikkuneet, mutta samaa ratasta pyörittäen sai pyyhittyä manuaalisesti muutaman pyyhkäisyn. Tankissa olevan polttoaineen määrän sai mitattua sopivaa keppiä käyttäen täyttöaukosta.

Ohjaus on tehostamaton, mutta näin kevyessä (omapaino n. 600 kg) ja suurella ratilla varustetussa autossa tehostusta ei tarvita, vaikka etuvetoisena autona suurin osa painosta onkin etuakselilla. Konepellin alla on paljon tyhjää tilaa: lyhyt moottori on etuakselin päällä ja osin sen etupuolella pitkittäin, takanaan kytkin ja vaihteisto. Sateenvarjokahvatyyppinen vaihdekeppi tulee rintapellin läpi, joten etujalkatila on täysin avoin ja tasalattiainen.

Vain muutamissa viimeisimmissä malleissa on edessä levyjarrut, muutoin kaikissa pyörissä on rumpujarrut. Edessä auton painoon nähden suuret jarrurummut (halkaisija 200 tai 220 mm) ovat jousittamattoman massan pienentämiseksi  vetoakselin korinpuoleisessa päässä. Jarrut ovat tunnokkaat, mutta eivät kestä useampaa täysjarrutusta. Jarrutehostinta ei ole.

Pyöräntuenta on toteutettu erillisjousitettuna pitkittäistukivarsi-tuentana. Edessä tukevat pitkittäistukivarret on nivelöity pyörien takapuolelta (leading arm) ja takana pyörien etupuolelta (trailing arm). Kierrejouset ovat vaakatasossa rungon kyljissä erityisten jousipönttöjen sisällä. Saman puolen etu- ja takajouset pääsevät työntämään myös toisiaan. Iskunvaimentimet ovat jousien rinnalla. Pehmeän jousituksen joustoliike ulospäin on poikkeuksellisen pitkä, joten renkaat eivät irtoa tiestä suuressakaan kallistuksessa.

Suomen 2CV kilta:

lisää Citroen 2CV kulkimista ja harrastustoiminnasta suomessa:
www.suomen2cvkilta.fi

– Maitomies –

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s